Historia Żydów - najpierw poznajmy, później oceniajmy!
Dnia 9 października 2017 roku uczniowie klasy III C rozpoczęli warsztaty w ramach projektu Szkoła Dialogu. Jest to program edukacyjny skierowany do uczniów szkół ponadpodstawowych, mający na celu zapoznanie uczniów z historią Żydów w Polsce, a głównie w miejscowości, w której mieszkamy. Ważne jest również ukazanie wpływu ludności żydowskiej na rozwój społeczny, kulturalny i ekonomiczny naszego kraju.
Podczas pierwszego spotkania poznaliśmy święta, obyczaje i kulturę Żydów oraz dowiedzieliśmy się,
w którym wieku pojawili się w Dębicy. Do poznania tych zagadnień prowadzące zajęcia edukatorki
z Forum Dialogu - Kasia i Ada - miały przygotowane filmiki i rekwizyty. Dzięki nim opisywane wydarzenia mogliśmy poznawać na przykładach charakterystycznych przedmiotów. Kolejne nasze spotkanie odbyło się już następnego dnia. Rozpoczęło się ono od powtórki poznanych już wcześniej zagadnień, jednak powtórka ta była przeprowadzona w formie quizu i zabawy, przez co mogliśmy również miło spędzić czas.
Na tym spotkaniu zrobiliśmy plan naszej wycieczki po mieście oraz spisaliśmy wszystkie pomysły, które chcieliśmy zrealizować. Było ich dosyć dużo: filmik, sonda uliczna, audio- przewodnik, blog i ulotki, co wymagało od nas sporo pracy i zaangażowania. Jednak wiedzieliśmy, że możemy liczyć na pomoc naszej pani od języka polskiego - Marty Bonarek- Sochy oraz naszych prowadzących. Od tego czasu zaczął się podział naszych obowiązków i rozpoczęliśmy prace. Podzieliliśmy się tak, aby każdy
w jakiś sposób zaangażował się w ten projekt. Dla jednych praca ta była przyjemnością i mieli dużo energii, jednak jak zawsze były osoby, które potrzebowały motywacji, a służyła tym Natalia Uszko - główna liderka projektu. Pracy czekało nas dużo, więc podzieliliśmy ją na etapy. Kilka dni przed naszym kolejnym już spotkaniem z Kasią i Adą nagraliśmy krótki film o miejscach w Dębicy, w których żyli Żydzi. I przeprowadziliśmy także sondę na dębickim rynku pytając mieszkańców, co myślą i wiedzą o Żydach.
w którym wieku pojawili się w Dębicy. Do poznania tych zagadnień prowadzące zajęcia edukatorki
z Forum Dialogu - Kasia i Ada - miały przygotowane filmiki i rekwizyty. Dzięki nim opisywane wydarzenia mogliśmy poznawać na przykładach charakterystycznych przedmiotów. Kolejne nasze spotkanie odbyło się już następnego dnia. Rozpoczęło się ono od powtórki poznanych już wcześniej zagadnień, jednak powtórka ta była przeprowadzona w formie quizu i zabawy, przez co mogliśmy również miło spędzić czas.
Na tym spotkaniu zrobiliśmy plan naszej wycieczki po mieście oraz spisaliśmy wszystkie pomysły, które chcieliśmy zrealizować. Było ich dosyć dużo: filmik, sonda uliczna, audio- przewodnik, blog i ulotki, co wymagało od nas sporo pracy i zaangażowania. Jednak wiedzieliśmy, że możemy liczyć na pomoc naszej pani od języka polskiego - Marty Bonarek- Sochy oraz naszych prowadzących. Od tego czasu zaczął się podział naszych obowiązków i rozpoczęliśmy prace. Podzieliliśmy się tak, aby każdy
w jakiś sposób zaangażował się w ten projekt. Dla jednych praca ta była przyjemnością i mieli dużo energii, jednak jak zawsze były osoby, które potrzebowały motywacji, a służyła tym Natalia Uszko - główna liderka projektu. Pracy czekało nas dużo, więc podzieliliśmy ją na etapy. Kilka dni przed naszym kolejnym już spotkaniem z Kasią i Adą nagraliśmy krótki film o miejscach w Dębicy, w których żyli Żydzi. I przeprowadziliśmy także sondę na dębickim rynku pytając mieszkańców, co myślą i wiedzą o Żydach.
Trzecie nasze spotkanie z trenerami Szkoły Dialogu rozpoczęło się w poniedziałek 6 listopada
2017 r. na dębickim rynku, skąd zaczęliśmy naszą próbną wycieczkę po mieście, pokazując i omawiając miejsca związane z historią i kulturą żydowską – synagogę, skwer Mikołajkowów, mały rynek, żydowski cmentarz przy ulicy Cmentarnej oraz teren dawnego getta, a obecnie park jordanowski. Po wycieczce wróciliśmy do szkoły, aby prowadzące wskazały nam, nad czym musimy jeszcze popracować i co poprawić. Na czwartym spotkaniu rozmawialiśmy o mniejszościach narodowych na świecie, ale głównie odwołując się do Żydów. Rozmawialiśmy również o stereotypach. Niestety, nadszedł również czas podsumowania naszych spotkań, każdy zabrał głos i wyraził opinie, co mu się podobało podczas tego czasu, a co nie. Zapytaliśmy również Kasie i Adę o szczegóły finału i gali w Warszawie, która odbędzie się w marcu 2018 roku. Na samym końcu napisaliśmy podsumowujący list
i uzupełniliśmy ankietę o tym, co myślimy o ludności żydowskiej i czy mamy wpływ na jej upamiętnienie.
Teraz nadszedł czas na dopracowanie ostatnich szczegółów związanych z wycieczką śladami Żydów dębickich i przeprowadzenie jej. Postanowiliśmy zaprosić na nią naszych młodszych kolegów
z gimnazjum. Projekt zakończy się do 15 grudnia sprawozdaniem z naszych działań, które prześlemy
do Warszawy do fundacji Forum Dialogu.
2017 r. na dębickim rynku, skąd zaczęliśmy naszą próbną wycieczkę po mieście, pokazując i omawiając miejsca związane z historią i kulturą żydowską – synagogę, skwer Mikołajkowów, mały rynek, żydowski cmentarz przy ulicy Cmentarnej oraz teren dawnego getta, a obecnie park jordanowski. Po wycieczce wróciliśmy do szkoły, aby prowadzące wskazały nam, nad czym musimy jeszcze popracować i co poprawić. Na czwartym spotkaniu rozmawialiśmy o mniejszościach narodowych na świecie, ale głównie odwołując się do Żydów. Rozmawialiśmy również o stereotypach. Niestety, nadszedł również czas podsumowania naszych spotkań, każdy zabrał głos i wyraził opinie, co mu się podobało podczas tego czasu, a co nie. Zapytaliśmy również Kasie i Adę o szczegóły finału i gali w Warszawie, która odbędzie się w marcu 2018 roku. Na samym końcu napisaliśmy podsumowujący list
i uzupełniliśmy ankietę o tym, co myślimy o ludności żydowskiej i czy mamy wpływ na jej upamiętnienie.
Teraz nadszedł czas na dopracowanie ostatnich szczegółów związanych z wycieczką śladami Żydów dębickich i przeprowadzenie jej. Postanowiliśmy zaprosić na nią naszych młodszych kolegów
z gimnazjum. Projekt zakończy się do 15 grudnia sprawozdaniem z naszych działań, które prześlemy
do Warszawy do fundacji Forum Dialogu.
Warsztaty te uświadomiły nam, jaką rolę odgrywali Żydzi w miastach na terenie Polski i że byli oni ważną częścią społeczeństwa. Projekt ten pokazał nam również, że myślenie stereotypowe to błędne koło, które ciągle zataczamy, powtarzając to, co inni myślą o ludności żydowskiej, tak naprawdę jej
nie znając.
nie znając.
Magdalena Wrona, Agnieszka Trojanowska kl. 3c